Ιστορικό Χορωδίας Τρίπολης

istoriko04Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΡΙΠΟΛΗΣ, τυπικά, ιδρύθηκε στις 4 Απρίλη 1985. Αυτή είναι η ημερομηνία επικύρωσης του Καταστατικού από το Πρωτοδικείο. Ουσιαστικά, είχε ξεκινήσει από το Φθινόπωρο του 1984. Το Καλλιτεχνικό Σωματείο ιδρύθηκε από το ΝΙΚΟ ΓΑΡΓΑΛΙΩΝΗ και μια ομάδα έμπειρων χορωδών με κίνητρο την αγάπη για το σωστό πολυφωνικό τραγούδι.

Σκοπός του Καλλιτεχνικού Σωματείου είναι η καλλιέργεια, προαγωγή και διάδοση της μουσικής και η νόμιμη προβολή του, ως οργάνου προαγωγής της Μουσικής και, γενικά, της Καλλιτεχνικής κίνησης της πόλης με κάθε σχετική, προς αυτή την περίπτωση, εκδήλωση.

Η σφραγίδα φέρει σήμα-λογότυπο (γραμμική παράσταση) βασισμένο στη σύριγγα που απεικονίζεται στο αρκαδικό νόμισμα της Αρχαίας Μαντινείας, με στοιχεία που υποδηλώνουν την ταστιέρα του πιάνου, τις επτά νότες της ευρωπαϊκής μουσικής και την πολυφωνική μουσική.

Δύσκολη η αρχή αφού δεν υπήρχε αίθουσα πρόβας, εντευκτήρια… Τα Συμβούλια γίνονταν στο γραφείο του Προέδρου της, Δημ. Τσουτσάνη, στο κέντρο της πόλης και οι πρόβες, της Αντρικής Εκκλησιαστικής, στη ΒΙ.ΠΕ. και στο κτίριο Αφεντάκη του οποίου υπεύθυνος ήταν ο Θέμης Σαββάκης.
Ο πυρήνας της ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ ξεπήδησε μέσα από τη Χορωδία του ΟΡΦΕΑ Τρίπολης τον οποίο, ΟΡΦΕΑ, είχε -έχει- ιδρύσει ο ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΓΑΛΙΩΝΗΣ. Και είναι παράξενο και μοναδικό και με πολλά ερωτηματικά…, όχι μόνο για την πόλη της Τρίπολης, αλλά ίσως για τον ελληνικό Χορωδιακό χώρο, ο ίδιος πυρήνας που ίδρυσε τον ΟΡΦΕΑ, να τον εγκαταλείψει και να φτιάξει μια άλλη χορωδία, αυτή  της ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ!

Για ιστορικούς λόγους, ο πυρήνας που ήταν η απαρχή της Χ.Τ., αποτελείτο από τους: Νίκο και Μιχάλη Γαργαλιώνη, Δημήτρη Τσουτσάνη, Χρήστο Δήμου, Σταύρο Κουλαρμάνη, Βαγγέλη Κασσαβέτη, Κ. Λιάπη, Θέμη Σαββάκη, Γιάννη Σαλαπάτα, Γρ. Μονοκρούσο… Ένθερμοι συμπαραστάτες του εγχειρήματος ήταν οι: Παν. Τσιαμούλος, Τάσος Κακλαμάνος, Τρυφ. Θεοφιλόπουλος, Βασ. Πιταριδάκης… Πάντως, το Καταστατικό υποβλήθηκε με 36 υπογραφές αυτές των παρακάτω:
1. Γαργαλιώνης Νικ. του Αντ.
2. Γαργαλιώνης Μιχ. του Αντ.
3. Τσουτσάνης Δημ. του Παν.
4. Πίσχος Σούλης του Αθαν.
5. Δήμου Χρ. του Αντρ.
6. Σαββάκης Θεμ. του Φωτ.
7. Μονοκρούσος Γρ. του Αντρ.
8. Μπιρμπίλης Αντρ. του Π.
9. Λιάπης Κων. του Παν.
10. Σαλαπάτας Γιαν. του Φιλ.
11. Πυρπάρας Νικ. του Δημ.
12. Θεοφιλόπουλος Τρ. του Διον.
13. Κυριακόπουκος Β. του Γεωρ.
14. Κουμούτσος Κων. του Αναστ.
15. Βαρδουνιώτης Σπ. του Αλεξ.
16. Τσιαμούλος Παν. του Ζαχ.
17. Θεοδωρόπουλος Γιαν. του Χρ.
18. Σιάννης Κων. του Φωτ.
19. Κοσμόπουλος Τρύφ. του Βασ.
20. Σαββάκης Σαβ. του Φωτ.
21. Ατσώνιος Νικ. του Ι.
22. Δήμου Καλ. του Αντρ.
23. Παπαγεωργίου Ανδρ. του Τ.
24. Χαραλαμποπούλου Μαρία του Δ.
25. Κουλαρμάνης Στ. του Ι.
26. Κασσαβέτης Βαγ. του Ευθ.
27. Κατσιμαλή Γεωρ. του Κ.
28. Αναγνώστου Δημ. του Γ.
29. Κωστόπουλος Θ. του Αθ.
30. Καρκούλης Γεώρ. του Ευστ.
31. Ραφτόπουλος Κων. του Β.
32. Χλέπας Μιχ. του Αντ.
33. Γιωνάς Κων. του Γεωρ.
34. Μποσινάκης Φωτ. του Σωτ.
35. Κακλαμάνος Τάσος. του Δ.
36. Πιταριδάκης Β. του Α.

Πρώτο σήμα-λογότυπο αυτό της Λύρας, ιδέα και εκτέλεση του Βασ. Πιταριδάκη.
Για περισσότερη κουλτούρα, ο Βαγγέλης Κασσαβέτης, καθότι η ειδικότητά του, σκέφθηκε και υλοποίησε το δεύτερο λογότυπο αυτό του «αυλού του Πάνα» που υπάρχει, σήμερα.

Το κέντρο της Πόλης έπαψε να είναι η Κεντρική πλ. και μεταφέρεται στη πλ. Άρεως. Έτσι, λοιπόν, ορθή ήταν η σκέψη της Χορωδίας να νοικιάσει τα πρώτα Εντευκτήρια στην οδό Μητροπολίτη Δανιήλ, πίσω από το ξενοδοχείο «Μαίναλον» και ορθότατη ακόμη η σκέψη, για μια πενταετία, να μετακομίσει στην πλ. Άρεως, πάνω από το «Τριανόν», και να λανσαριστεί, πανελλήνια! Σήμερα, έχει επανέλθει πίσω από το «Μαίναλον» σε ημιυπόγειο χώρο 230 τ.μ. με αμφιθέατρο και σκηνικό χώρο, γραφεία, μπαρ… Πρόκειται, για έναν πολυτελή χώρο διότι, πιστεύω μας, ήταν και είναι, πως, ο Χορωδός, δεν είναι πρόσκοπος που να κάθεται σε σκαμνιά αλλά πρέπει να του διαθέτεις, και να του παρέχεις, ένα περιβάλλον, αν όχι καλλίτερο από το σπίτι του, τουλάχιστον, εφάμιλλο! Εμβόλιμο, και για μια 5ετία, νοικιάστηκε, πάλι στο κέντρο, στην οδό Δαρειώτη, νεοκλασικό όπου στέγασε το μεγάλο θαύμα, τη ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ! Ήταν ένας εξίσου πολυτελής χώρος ανάλογος με το αντικείμενο της ΣΥΜΦΩΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ…

Διοικητικά, δεν είναι υπερβολή, να ισχυριστούμε, ότι η Χ.Τ. διέπρεψε στον ελληνικό χώρο. Ήτανε χρόνια που κινούσε τα Χορωδιακά νήματα… ιδίως όταν εξέδιδε το περιοδικό «ΦΩΝΟΓΡΑΦΟΣ» και μετά… αλλά και τώρα για κάθε τι το σημαντικό στο χορωδιακό ελληνικό χώρο, η Χ.Τ. έχει λόγο!
«Ανακατέψαμε» τη Χορωδιακή Ελλάδα -πάντα προς το καλλίτερο- κυριολεκτικά!

Το μεγάλο κεφάλαιο της Χ.Τ. ήταν και είναι ο Μαέστρος της, Μιχ. Γαργαλιώνης, το Α και το Ω της Χ.Τ., ένας από τους ελάχιστους στην Ελλάδα που, σήμερα, δεν αμείβεται! Ένας Μαέστρος, με το μεγάλο προσόν, να τραγουδάει! Τυχερή ήταν η Χ.Τ. και στο ότι, στα πρώτα βήματα της, συνάντησε έναν άνθρωπο που τη βοήθησε τα μέγιστα διότι ήταν άνθρωπος της κουλτούρας πρόκειται για τον Κ. Νάτση.

Δεν είναι υπερβολή, να ισχυριστούμε, ότι φέραμε, τα πάνω κάτω στον Χορωδιακό ελληνικό χώρο, κυρίως, με τα Πανελλήνια Συνέδρια Χορωδιών. Ξεκινήσαμε ένα θεσμό πρωτόγνωρο και πρωτοποριακό για την Ελλάδα, το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΧΟΡΩΔΙΩΝ, που διεξάγεται, για ένα 3ήμερο, σε διαφορετική Πόλη κάθε χρονιά. Το 1ο έγινε στην Τρίπολη, το δεύτερο στη Νίκαια, στη Θεσ/νίκη, Πρέβεζα, Χαλκίδα, Κέρκυρα, Χίο…

Τα ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ. πρόσφεραν δύο σοβαρά πράγματα στις Ελληνικές Χορωδίες τις οποίες τις ωφέλησαν και τις εκσυγχρόνισαν: α) Δόθηκε η ευκαιρία σε Μαέστρους και σε Δ.Σ., που, μέχρι τότε, δεν είχαν και δεν ήθελαν να έχουν σχέσεις μεταξύ τους, να σμίξουν, να γνωριστούν, ν’ ανταλλάξουν απόψεις, ρεπερτόριο… και β) με τα διάφορα θέματα που έχουν, κατά καιρούς, αναπτυχθεί, δόθηκε η ευκαιρία στ’ «αδαή» Δ.Σ. ν’ αναπτύξουν γνώσεις και εμπειρίες ώστε να μάθουν να στήνουν μια Χορωδία, να μάθουν να βρίσκουν τρόπους εξεύρεσης χρημάτων, να μάθουν να στήνουν Εντευκτήρια… ενώ βγάλαμε από την απομόνωση τους Χορωδούς και λειτουργήσαμε και φιλανθρωπικά κι αλτρουιστικά… Παράλληλα, η Χ.Τ., πέρασε τον όρο «Καλλιτεχνική Επιτροπή» μέσα από το 1ο ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ. και στη συνέχεια και στ’ άλλα… με την οποία Κ.Ε. έγινε «σεισμός» στη Χορωδιακή Ελλάδα αφού δε νοείται, πλέον, Χορωδία, Χορευτική Ομάδα, Θεατρικός Όμιλος και, γενικά, Καλλιτεχνικός Σύλλογος, που, να μη διαθέτει, δίπλα στο Δ.Σ., Κ.Ε. που  να εισηγείται επικύρωση ή απόρριψη ή διόρθωση στις επιλογές του Σκηνοθέτη, του Μαέστρου, του Χοροδιδασκάλου… ό,τι γίνεται δηλ. στη Λυρική ή στο Εθνικό Θέατρο… Δόθηκε η ευκαιρία να εννοήσουν τα Δ.Σ. ότι αυτά είναι το Α και το Ω και όχι ο Μαέστρος ή ο Σκηνοθέτης της Ομάδας … αφής στιγμής, μάλιστα, πληρώνεται…

Η Χ.Τ. είναι Ιδρύτρια της «Στέγης Ελληνικών Χορωδιών» μιας Ομοσπονδίας με σύγχρονο πνεύμα…

Τ’ ότι πάρθηκε, το ’89-’90, Πρόγραμμα από την ΕΟΚ, όταν όλοι οι άλλοι είχαν “τα μάτια τους κλειστά”, αυτό και μόνο δείχνει το πόσο γρήγορα και πόσο μπροστά έτρεχε η Χ.Τ. σε όλους τους τομείς…

Στα 26 χρόνια πορείας της η Χ.Τ. είχε την τύχη να διοικείται από εξαιρετικά και προσοντούχα άτομα τα οποία συγκρότησαν τα, κατά καιρούς, εκάστοτε Δ.Σ.: Πρώτος Πρόεδρος, και για μια 12ετία, ήταν ο έμπορος παλιός παίχτης του Παναρκαδικού, Δημ. Τσουτσάνης, δεύτερος ο ε.α. Σμήναρχος της Αεροπορίας, Κ. Νάτσης παλιά δόξα του Αθλητισμού στην Πόλη μας, στη συνέχεια ο, όλα τα χρόνια, ψυχή της ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ, Νίκος Γαργαλιώνης, κατόπιν ο Γιάννης Σάσσαλος, μέσα από τα σπλάχνα της Χ.Τ., Ηλεκτρολόγος-Μηχανικός Δ/ντής ΔΕΗ Λακωνίας…

Πόσο δύσκολο ήταν και είναι το εγχείρημά μας; Δηλαδή, το να φτιάξεις και να διατηρείς μια Χορωδία στον αφρό; Πάρα πολύ δύσκολο, διότι κάνεις «πρωτογενή» δουλειά δηλ. μαθαίνεις τον κόσμο να τραγουδάει και δεν κάνεις τη δουλειά του μεταπράτη, του ατζέντη…

Αν πέτυχε η Χ.Τ. το σκοπό της, που ήταν ένας σκοπός μεγαλεπήβολος δηλ. Διοικητικά και Καλλιτεχνικά να «χτυπήσει Ελλάδα», αν πέτυχε, το πέτυχε διότι διέθετε, όπως προείπαμε, κάποιους ανθρώπους, πραγματικά, ανθρώπους της κουλτούρας, αλλά και κάποιοι άλλοι που μπήκαν στο Καλλιτεχνικό Σωματείο μ’ ελλείψεις στον τομέα του Πολιτισμού, παρασύρθηκαν από την ταχύτητα και την έφεση κι έγιναν κι αυτοί εξίσου «κουλτουριάρηδες»… Κι όταν, λέμε, κουλτούρα, για κάποιους ανθρώπους της Χ.Τ. σημαίνει, ότι, παίρνοντας την Εφημερίδα την ανοίγεις πρώτα στις σελίδες του Πολιτισμού ή όταν γίνεται Ανασχηματισμός, σε σένα, το μόνο που σ’ ενδιαφέρει είναι ο Υπουργός Πολιτισμού και πόσο σχετικός είναι με το αντικείμενο…

Σε όλες τις εκδηλώσεις της Χ.Τ. πρυτανεύει τ’ ομαδικό πνεύμα, η πειθαρχία και ο αλληλοσεβασμός των Μελών και ιδίως προς τον γυναικείο πληθυσμό αφού είναι λεπτό το θέμα όταν στον ίδιο χώρο, για χρόνια, κινούνται άντρες και γυναίκες…

Η Μικτή Χορωδία (σήμερα αριθμεί 50 μέλη) και από την ίδρυση της έχει πραγματοποιήσει περί τις 400 εμφανίσεις στις πόλεις Αθήνα, Αλεξανδρούπολη, Αμαλιάδα, Αρναία, Αργοστόλι, Άργος, Άρτα, Άσπρα Σπίτια, Άστρος, Αταλάντη, Βόλο, Ζάκυνθο, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ίλιο, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Καλύβια, Κατερίνη, Καρπενήσι, Κηφισιά, Λάρισα, Λευκάδα, Ληξούρι, Μεγαλόπολη, Μαρούσι, Μαρκόπουλο, Μέγαρα, Νάουσα, Ν. Ιωνία Αττικής  Ν. Ερυθραία, Ν. Μάκρη, Ναύπακτο, Νίκαια, Ξάνθη, Ορεστιάδα, Πάτρα, Πειραιά, Πεύκη, Πρέβεζα, Σαλαμίνα, Σπάρτη, Σκύρο, Τρίκαλα, Τρίπολη, Φάρσαλα, Χανιά, Χαλκίδα, Δράμα, Φλώρινα, Λαμία, Χίο, Σέρρες, Μυτιλήνη…

Επισκέφθηκε την Ιταλία (1991), την Τσεχία (1995), την Ουγγαρία και Αυστρία (1999) και πάλι την Ιταλία (2002) όπου έδωσε σειρά συναυλιών. Το Φθινόπωρο του 2007, επισκέπτεται τη Γαλλία και εμφανίζεται στο Ναό της ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ! Επίσης επισκέφθηκε την Τουρκία (Κωνσταντινούπολη) και πήρε μέρος στο 2ο Διεθνές Χορωδιακό Φεστιβάλ της Πόλης.

Η 85μελής Παιδική Χορωδία, ιδρύθηκε το 1991. Ένα χρόνο αργότερα πραγματοποίησε την πρώτη εμφάνιση στο Φεστιβάλ Παιδικών Χορωδιών Τρίπολης και στην πορεία, έκανε ένδεκα (11) ακόμη αξιόλογες εμφανίσεις στον Ελλαδικό χώρο.

Από το έτος 2010, η Χ.Τ αποδίδει τη Λειτουργία του Θεσσαλονικέα Θεόδ. Παπακωνσταντίνου σε διάφορους Ναούς στην Ελλάδα.

ΣΤΑΘΜΟΙ στην πορεία του Σωματείου αποτελούν:
• Το Πρώτο βραβείο που απέσπασε, στο, διαγωνιστικού χαρακτήρα, 8ο Χορωδιακό Φεστιβάλ Κηφισίας (1987).
• Η συμμετοχή της στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στα πλαίσια του «Τουριστικού Πανοράματος ’96», η συμμετοχή της στη Θεσσαλονίκη στα πλαίσια της έκθεσης «Φιλοξένεια ’97» και στο Καζατζάκειο Κηποθέατρο του Ηρακλείου Κρήτης (1997).
• Η συνεργασία της με το συνθέτη Δημήτρη Λάγιο στο έργο του πάνω σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη.
• Η εμφάνιση της στο Θέατρο Ηρώδου του Αττικού -ΗΡΩΔΕΙΟ-συμμετέχοντας στην προβολή του Αρκαδικού Ιδεώδους (1998).
• Η ερμηνεία του “Τροπαρίου της Κασσιανής” σε σύνθεση Μίκη Θεοδωράκη, 60 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου -από τον ίδιο το συνθέτη με τη Χορωδία του- στον ίδιο Ιερό Ναό της Αγίας Βαρβάρας Τρίπολης (2002).
• Τα οκτώ «Χορωδιακά Φεστιβάλ Τρίπολης»  που διοργάνωσε κατά τα έτη 1988, ’89, ’91, ’92, ’94, ’96, 2006 και 2010. Από το 2000 ως σήμερα, αποτελεί Οργανωτικό Μέλος της «Διεθνούς Πολυφωνικής Συνάντησης Τρίπολης» που πραγματοποιεί, κατ’ έτος, το Κέντρο Καλλιτεχνικής Πράξης του Δήμου Τρίπολης.
• Τα 50 περίπου «Κονσέρτα» που πραγματοποίησε από το 1987 ως σήμερα, με τη μετάκληση, στην Τρίπολη, φημισμένων ξένων και ελληνικών φωνητικών συγκροτημάτων, ως επίσης εκλεκτών εκτελεστών.
• Την έκδοση του «ΦΩΝΟΓΡΑΦΟΥ», του περιοδικού που πρόβαλλε τα Χορωδιακά δρώμενα της Χώρας μας.
• Τη δημιουργία Συμφωνικής Ορχήστρας στα πλαίσια του Ε.Κ.Τ.
• Την πραγματοποίηση, στην Τρίπολη (1991), του Πρώτου Πανελλήνιου Συνεδρίου Εκπροσώπων Χορωδιών, μια ιδέα που εμπνεύστηκε η Χ.Τ. και έγινε πλέον θεσμός.
• Τις Ψηταριές που πραγματοποίησε με σκοπό την αναβίωση των εορτών του Τριπολιτσιώτικου Πάσχα.
• Την οργάνωση Σεμιναρίων Διεύθυνσης Χορωδίας και επιμόρφωσης Χορωδών.
• Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΡΙΠΟΛΗΣ είναι η Ιδρύτρια της ΣΤΕΓΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ και, “έμμεσα” της ΕΝΩΣΗΣ ΧΟΡΩΔΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ!

Φωτογραφίες